31-07-2007
Το ερώτημα για το πού οφείλεται η δυσλεξία εξακολουθεί να απασχολεί πολλούς ερευνητές και να προκαλεί διαφωνίεςκαι συγχύσεις μεταξύ τους. Πάντως, οι περισσότεροι συμφωνούν ότι η δυσλεξία είναι αποτέλεσμα περισσότεροενδογενών παραγόντων παρά εξωτερικών επιδράσεων. Παρ’ όλα αυτά θα δούμε ότι και οι δύο αυτοί παράγοντες έχουντο ρόλο τους στην εμφάνιση και ανάπτυξη της δυσλεξίας. Η επιστημονική έρευνα έδειξε ότι η δυσλεξία μπορεί ναοφείλεται:
· σε οργανικά αίτια, όπως κάκωση κατά τον τοκετό ή τη γέννα, αρρώστια της μητέρας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης (ερυθρά), σε υψηλό πυρετό και σπασμούς του νηπίου, σε τραύματα, αιματώματα, όγκους στον εγκέφαλο,
· σε ψυχολογικά αίτια, όπως η γέννηση άλλου παιδιού στην οικογένεια, διαζύγιο των γονιών ή φοβίες και ανασφάλειες του παιδιού
όταν το οικογενειακό κλίμα είναι αρνητικό,
· σε κληρονομικούς παράγοντες, π.χ. επιπλοκές κατά τη διάρκεια της γέννας, τραύματα
κλπ.
■ Πώς θα την αναγνωρίσετε
· Βασικό σύμπτωμα είναι η καθυστέρηση στην ανάγνωση και τη γραφή.
· Δυσκολία να εκφράσει τη σκέψη του γραπτώς.
· Ελλειψη αυτοσυγκέντρωσης, προσοχής και οργανωτικότητας.
· Δυσκολία αντίληψης και κατανόησης των εννοιών χρόνου και χώρου.
· Υπερκινητικότητα, προβλήματα προσαρμογής.
· Χαμηλό ποσοστό αυτοπεποίθησης και αυτοσεβασμού.
· Υπερευαισθησία στην κριτική.
· Αντικοινωνική συμπεριφορά
■ Πώς αντιμετωπίζεται
Η αντιμετώπιση της δυσλεξίας δεν αφορά μόνο τους ειδικούς. Ενα μέρος της αντιμετώπισης αυτής (δηλ. η συμπεριφορά μας προς το δυσλεκτικό παιδί) αφορά γονείς, δασκάλους και το περιβάλλον του παιδιού γενικότερα.
Με τους κατάλληλους χειρισμούς από την πλευρά μας θα τονωθεί η αυτοπεποίθηση του, θα ενισχυθεί η αισιοδοξία του και θα είναι πιο έτοιμο και δυνατό να αντιμετωπίσει τα αναγνωστικά του προβλήματα.
Οι γονείς με τη στάση τους και τη συμπεριφορά τους, έχοντας ενημερωθεί κατάλληλα από κάποιον ειδικό, θα βοηθήσουν το παιδί τους να αναπτυχθεί σωστά και να βρει το δρόμο του ως μέλος της κοινωνίας. Βασική προϋπόθεση για τα παραπάνω είναι να νιώθει το παιδί εμπιστοσύνη και ασφάλεια στο οικογενειακό του περιβάλλον, και να έχει καλή επικοινωνία με τους γονείς του.
Πάνω απ’ όλα όμως, οι γονείς πρέπει να δώσουν στο παιδί να καταλάβει, να νιώσει βαθιά μέσα του ότι είναι και αυτό ένα πανέξυπνο και προικισμένο παιδί, ότι δεν διαφέρει σε τίποτα από τα άλλα παιδιά, ότι έχει τα ίδια καθήκοντα, τις ίδιες υποχρεώσεις αλλά και τα ίδια δικαιώματα με αυτά, με τη μόνη διαφορά ότι συναντά κάποιες δυσκολίες στην ανάγνωση, τις οποίες, όμως, αν θέλει, μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά.
Το κείμενο είναι γραμμένο από τη Νομικού Χαρά ¨Κλινική ψυχολόγος – παιδοψυχολόγος
Οι πληροφορίες που παρέχονται στο www.paidiatros.gr έχουν ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την γνωμάτευση ή την επίσκεψη του γιατρού (ή άλλου λειτουργού Υγείας).
ΜΑΡΙΟΣ ΑΝΔΡΕΟΥ
ΠΑΙΔΙΑΤΡΟΣ
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΠΜ