10-07-2007
Στοπ στα sunblocker
Από φέτος το καλοκαίρι ξεκινά η σταδιακή απόσυρση από την ευρωπαϊκή αγορά των λεγόμενων “αντηλιακών ολικής προστασίας”, ενώ θα εμφανίζονται νέες, σαφέστερες ετικέτες στα αντηλιακά προϊόντα, καθώς και το νέο λογότυπο ή σφραγίδα UV-A στις συσκευασίες τους
Μετά από σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα αρχίσει από φέτος το καλοκαίρι η σταδιακή απόσυρση από την ευρωπαϊκή αγορά των λεγόμενων “αντηλιακών ολικής προστασίας” (sunblocker), ενώ παράλληλα οι καταναλωτές θα δουν να εμφανίζονται νέες, σαφέστερες ετικέτες στα αντηλιακά προϊόντα – καθώς και το νέο λογότυπο ή σφραγίδα UV-A στις συσκευασίες τους. Κι αυτό διότι όπως αναφέρει η Κομισιόν σε σημερινή ανακοίνωσή της, ο όρος αντηλιακό ολικής προστασίας (sunblocker) είναι εν πολλοίς παραπλανητικός για τους καταναλωτές.
ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ:
· Ισχυρισμοί όπως “sunblock” ή “100% προστασία” δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται πλέον. Παρά τους συχνούς ισχυρισμούς στις διαφημίσεις, όπως π.χ. “sunblocker” και “ολική προστασία”, κανένα αντηλιακό προϊόν δεν μπορεί να παράσχει πλήρη προστασία από την ακτινοβολία UV, σημειώνει η Επιτροπή.
· Οι τυποποιημένες φραστικές περιγραφές (“χαμηλή” – “μεσαία” – “υψηλή” και “πολύ υψηλή” προστασία) πρέπει να χρησιμοποιούνται παράλληλα με τους δείκτες ηλιακής προστασίας (SPF – sun protection factor) ώστε να βοηθούν στην επιλογή του κατάλληλου αντηλιακού προϊόντος.
· Καλύτερη επισήμανση για την προστασία από την ακτινοβολία UV-A: αν και η ακτινοβολία UV-B είναι υπεύθυνη για τα “ηλιακά εγκαύματα”, η ακτινοβολία UV-Α προκαλεί πρόωρη γήρανση του δέρματος και επηρεάζει το ανθρώπινο ανοσοποιητικό σύστημα. Και τα δύο είδη ακτινοβολίας είναι σημαντικοί παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση καρκίνου του δέρματος. Ο επονομαζόμενος “δείκτης ηλιακής προστασίας (SPF)” αναφέρεται μόνο σε ισοδύναμα επίπεδα ηλιακού εγκαύματος (ακτινοβολία UV-B) και όχι σε παρόμοιες επιπτώσεις από την ακτινοβολία UV-A. Τα αντηλιακά προϊόντα που προστατεύουν μόνον από την ακτινοβολία UV-B είναι δυνατό να παρέχουν ψευδή αίσθηση ασφάλειας, διότι δεν προστατεύουν το δέρμα από την επικίνδυνη ακτινοβολία UV-Α. Ο βιομηχανικός κλάδος αρχίζει πλέον να περιλαμβάνει στις ετικέτες των προϊόντων του μια τυποποιημένη σφραγίδα UV-A, δηλώνοντας ένα -εκφραζόμενο σε ποσότητα- ελάχιστο όριο προστασίας από την ακτινοβολία UV-A, το οποίο αυξάνεται παράλληλα με την αύξηση του δείκτη ηλιακής προστασίας και βασίζεται σε τυποποιημένη μέθοδο δοκιμής.
Στη σημερινή ανακοίνωση της Επιτροπής αναφέρεται εξάλλου ότι η βιομηχανία καλλυντικών θα εισαγάγει σταδιακά τον τυποποιημένο τρόπο δήλωσης της προστασίας από την ακτινοβολία UV-A, όπως ορίζεται στη σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με τη χρήση ενός νέου λογότυπου. Η πλήρης εφαρμογή του τρόπου αυτού δεν θα επιτευχθεί πριν από το καλοκαίρι του 2008, καθώς οι ετικέτες για το 2007 έχουν ήδη τυπωθεί. Αυτό δεν σημαίνει ότι άλλα προϊόντα δεν προσφέρουν αντίστοιχα επίπεδα προστασίας από την ακτινοβολία UV-A. Προς το παρόν ωστόσο συνιστάται από την Επιτροπή, οι καταναλωτές να εξακολουθήσουν να διαβάζουν όλα τα στοιχεία της ετικέτας.
Με αφορμή τη σημερινή ανακοίνωση της Επιτροπής η αρμόδια Επίτροπος για θέματα Καταναλωτών Μέγκλενα Κούνεβα δήλωσε τα εξής: “Οι καταναλωτές έχουν ανάγκη από σαφείς, ακριβείς πληροφορίες σχετικά με τα αντηλιακά προϊόντα για να κάνουν συνειδητές επιλογές. Πρέπει να τονίσουμε ακόμη περισσότερο το βασικό μήνυμα ότι το αντηλιακό είναι ένα μόνο από μια σειρά μέτρων που είναι απαραίτητα για την αποτελεσματική προστασία από τον ήλιο”.
Τέλος ο αρμόδιος Επίτροπος για την Υγεία Μάρκος Κυπριανού δήλωσε ότι “τα αντηλιακά προϊόντα, όταν χρησιμοποιούνται σωστά, μπορούν να συμβάλλουν στην προστασία κατά του καρκίνου του δέρματος, αλλά δεν αρκούν μόνον αυτά. Είναι σημαντικό να λαμβάνονται κι άλλες προφυλάξεις, όπως η αποφυγή της υπερβολικής έκθεσης στον ήλιο, η παραμονή στη σκιά κατά τις ώρες έντονης ακτινοβολίας και η προστασία με καπέλο και γυαλιά ηλίου”.