Τι είναι η δυσλεξία και ποια είναι τα σημάδια της

24-01-2014 

 

Είναι δηλαδή παιδιά με κανονική ή και ανώτερη νοημοσύνη, χωρίς προβλήματα στην όραση ή ακοή, τα οποία ζούν σε όχι αρνητικά οικογενειακά – κοινωνικά περιβάλλοντα και φοιτούν σε οργανωμένα σχολεία.Τα παιδιά αυτά ξεκινούν το σχολείο με “προδιαγραφές” καλών ή αρίστων επιδόσεων και ωστόσο δέχονται την ψυχρολουσία της σχολικής αποτυχίας.

Η αποτυχία τους οφείλεται αφενός στην πραγματική δυσκολία τους να καταλάβουν και να μάθουν τα σύμβολα (γράμματα) και το σύστημα ανάγνωσης – γραφής και αφετέρου στο γεγονός ότι οι δάσκαλοι (και αργότερα οι καθηγητές) εμφανίζουν απροθυμία στην εκπαίδευση “δύσκολων” παιδιών, στερούνται ειδικής εκπαιδεύσεως και το κυριότερο, παρερμηνεύουν την έννοια της “δίκαιης αξιολόγησης” των μαθητών τους.

 

Τα “σημάδια” της δυσλεξίας

Υπάρχουν κάποια σημάδια που προμηνύουν την ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών. Ποιά είναι αυτά τα “σημάδια”, αυτά που εξακολουθούν να πανικοβάλλουν γονείς και εκπαιδευτικούς, ακόμα και όταν  “έχουν κάτι ακούσει” για το θέμα αυτό;

 

Συνοπτικά:

1.     Αντιστροφές γραμμάτων – αριθμών (ε αντί για 3)

2.     Aντιμεταθέσεις ή παραλείψεις ή προσθήκες γραμμάτων (ή συλλαβών) στην ίδια λέξη (πότι ή πι ή τοτόπι αντί για τόπι)

3.     Kαθρεφτική ανάγνωση ή γραφή (εμ αντί με)

4.     Αντικαταστάσεις λέξεων με άλλες παρεμφερούς σημασίας (διαβάζουν ή γράφουν κοντός αντί για χαμηλός)

5.     Κάνουν “περίεργα” και αδικαιολόγητα λάθη και έχουν δυσανάγνωστα γραπτά.

6.     Δυσκολεύονται να μάθουν πίνακες, σειρές ονομάτων (π.χ. ημέρες της εβδομάδας, μήνες του χρόνου).

7.     Δυσκολεύονται να αντιγράψουν από τον πίνακα ή από σημειώσεις.

8.     Έχουν προβλήματα προσανατολισμού στο χώρο και στο χρόνο.

Όμως:

1.     Έχουν γρήγορη αντίληψη,

2.     Συχνά ξαφνιάζουν με την οξυδέρκεια των παρατηρήσεων τους,

3.     Έχουν ικανότητες συνδυαστικές

4.     Κρίνουν και οδηγούνται σε λογικά συμπεράσματα μετά από επεξεργασία δεδομένων

5.     Έχουν έφεση στην μηχανολογία και στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές

6.     Έχουν γόνιμη φαντασία, χιούμορ και επινοητικότητα.

Συνεπώς είναι σε θέση για σπουδές κάθε επιπέδου αρκεί:

 

Να κατανοούνται οι συγκεκριμένες τους δυσκολίες και να μην τους καταλογίζονται ως “θανάσιμα” σφάλματα τα ορθογραφικά, οι παρεφθορές λέξεων – ονομάτων.

 

Η αδυναμία να θυμηθούν χρονολογίες (ενώ κατανοούν πλήρως τα ιστορικά γεγονότα) και γενικά να αξιολογούνται με γνώμονα την ιδιαιτερότητα τους και την αποδοχή των αντιφάσεων στις επιδόσεις τους.

ΠΗΓΗ ΒΑΒΥΖΟΝΕ


ΜΑΡΙΟΣ ΑΝΔΡΕΟΥ
ΠΑΙΔΙΑΤΡΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΚΠΜ

 

We are using cookies to give you the best experience. You can find out more about which cookies we are using or switch them off in privacy settings.
AcceptPrivacy Settings

GDPR