20-09-2010
Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ!
ΚΑΙ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ …
· Να μιλάτε φυσιολογικά στο παιδί σας.
· Να το ακούτε και να του μιλάτε υπομονετικά και προσεκτικά από τη στιγμή που θα γεννηθεί.
· Να μην το πιέζετε να μιλήσει.
· Να του μιλάτε.
· Να δεχόσαστε τα λάθη της ομιλίας του.
· Να εξετάζετε την ακοή του παιδιού σας, ιδιαίτερα όταν επαναλαμβάνετε συχνά αυτό που του λέτε ή χρειάζεται να μιλάτε πιο δυνατά για να σας προσέξει.
· Ζητήστε βοήθεια από τους ειδικούς εάν δεν είστε σίγουροι για κάτι. ΠΟΤΕ μην περιμένετε να ζητήσετε βοήθεια για το παιδί σας όταν ανησυχείτε ότι κάτι δεν πάει καλά.
Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ & ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ!
ΟΔΗΓΙΕΣ: Διαβάστε προσεκτικά τις ερωτήσεις που αντιστοιχούν στην ηλικία του παιδιού σας και σημειώστε ΝΑΙ ή ΌΧΙ στην κάθε ερώτηση. Προσθέστε τα ΝΑΙ και τα ΟΧΙ και θα βρείτε τη βαθμολογία του.
ΟΛΑ ΝΑΙ( ): ΜΠΡΑΒΟ! Ο λόγος & η ομιλία του παιδιού σας εξελίσσονται φυσιολογικά.
1-3 ΟΧΙ( ): ΠΡΟΣΟΧΗ! ΊΣΩΣ το παιδί σας ακολουθεί αργότερο βαθμό ανάπτυξης από τα άλλα παιδιά. Ακολουθείστε τις οδηγίες που σας δίνουμε και σε λίγο καιρό θα πρέπει να υπάρχει βελτίωση!
ΠΑΝΩ ΑΠΟ 3 ΟΧΙ( ): Απευθυνθείτε στον παιδίατρό σας ή στους ειδικούς.(βλ. «Που να ζητήσετε βοήθεια»).
ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ |
ΗΛΙΚΙΑ |
ΟΜΙΛΙΑ |
· Ακούει και κατανοεί τις καθημερινές συζητήσεις που κάνετε στο σπίτι; · Ακούει και σας απαντά αμέσως μόλις του φωνάζετε; · Σας ακούει όταν του μιλάτε ψιθυριστά; · Όλοι στην οικογένεια (παππούς, γιαγιά, νταντά) πιστεύουν ότι ακούει καλά; |
4 – 5 χρονών |
· Προφέρει όλα τα σύμφωνα και τα συμπλέγματα συμφώνων καθαρά (ξ, ψ, στ, τς, κ.λ.π.); · Μιλάει με ευχέρεια &ευκρίνεια; · Είναι η απήχηση της φωνής του καθαρή όπως των άλλων παιδιών; |
· Κατανοεί εύκολα κάποια συνομιλία; · Αναγνωρίζει 3-4 χρώματα; · Σας ακούει όταν το φωνάζετε από το διπλανό δωμάτιο; · Παρακολουθεί την τηλεόραση ή το ραδιόφωνο στην ίδια ένταση με τα άλλα άτομα της οικογένειας; ________________________________ · Κατανοεί τη διαφορετική έννοια απλών ρημάτων και προτάσεων όπως: «το παιδί κυνηγά το σκύλο-ο σκύλος κυνηγά το παιδί»; · Σας δείχνει σωστά τις εικόνες σε ένα βιβλίο όταν τις ονομάσετε; · Ξεχωρίζει σωστά ήχους που προέρχονται από διαφορετικά ζώα ή αντικείμενα, π.χ. γαύγισμα σκύλου, κουδούνι τηλεφώνου, πόρτας, κ.λ.π.; |
2 ½ – 4 χρονών |
· Μετράει μέχρι το 10; · Προφέρει σωστά σχεδόν όλα τα σύμφωνα εκτός από το «ρ, σ, λ»; · Μιλάει χωρίς σοβαρά γραμματικά ή συντακτικά λάθη; __________________________________ · Λέει το όνομά του, το φύλο & την ηλικία του; · Χρησιμοποιεί προθέσεις; · Χρησιμοποιεί 200-300 λέξεις; · Σχηματίζει προτάσεις 2-3 λέξεων; · Λέει λέξεις στον πληθυντικό; · Κάνει ερωτήσεις χρησιμοποιώντας τις λέξεις «γιατί» και «τι»; · Σταμάτησε να επαναλαμβάνει τις λέξεις που ακούει; · Του αρέσει να λέει αντικείμενα με το όνομά τους; |
· Υπακούει σε πιο σύνθετες εντολές όπως: «πάρε τη μπάλα και βάλε τη στο τραπέζι» |
1 ½ – 2 χρονών |
· Λέει με νόημα τουλάχιστον 15 λέξεις στην ηλικία των 2 χρονών (όχι υποχρεωτικά καθαρά); · Επαναλαμβάνει καμμιά φορά απλές εντολές; · Αρχίζει να ρωτάει χρησιμοποιώντας 1-2 λέξεις π.χ. «που μαμά;», «που του-του;» · Ενώνει δυο λέξεις για να σχηματίσει μικρές προτάσεις όπως «μαμά-ατα», «μπαμπά-νάνι», «του-του-πάει»; |
· Αρχίζει να κατανοεί απλές εντολές όπως: «έλα εδώ», «θέλεις κι άλλο»; _________________________________ · Σηκώνει το κεφάλι του για να εντοπίσει ήχους που προέρχονται από ψηλά: · Σας προσέχει, όταν κουβεντιάζετε με άλλους; · Σταματά το παιχνίδι του όταν δίπλα του ακούσει άλλους να συζητούν; |
9 – 12 μηνών |
· Λέει 2-3 λέξεις (όχι υποχρεωτικά καθαρά); __________________________________ · Του αρέσει να μιμείται τους ήχους που ακούει; · Οι ήχοι που προφέρει μοιάζουν περισσότερο με ομιλία; · Χρησιμοποιεί ήχους για να τραβήξει την προσοχή σας;
|
· Καταλαβαίνει το «ναι» και το «όχι»; · Ψάχνει να βρει από πού προέρχονται νέοι θόρυβοι; · Γυρίζει το κεφάλι του για να εντοπίσει από πού προέρχονται γνωστοί καθημερινοί θόρυβοι του σπιτιού π.χ. θόρυβος πλυντηρίου, μίξερ κ.λ.π. |
6 μηνών |
· Παράγει ήχους με μουσική απήχηση που μοιάζουν με λέξεις, χωρίς βέβαια να είναι λέξεις; · Προσπαθεί να πει διαφορετικούς ήχους; |
· Προσπαθεί να γυρίζει το κεφάλι του προς το μέρος σας όταν του μιλάτε; · Χαμογελάει όταν του μιλάτε; · Σταματά το παιχνίδι του όταν ακούει κάποια συζήτηση; · Αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας του; |
3 μηνών |
· Διαφέρει το κλάμα του ανάλογα με τις ανάγκες του π.χ. όταν πεινάει, είναι κουρασμένο ή θέλει αγκαλιά; · Επαναλαμβάνει συλλαβές (μα-μα-μα, μπα-μπα-μπα, «μπαμπαλίζει»); · Αρχίζει να επαναλαμβάνει ήχους που ακούει; |
· Σας παρακολουθεί όταν του μιλάτε; · Ξαφνιάζεται, τρομάζει με δυνατό θόρυβο; · Ξυπνάει με τους δυνατούς θορύβους; |
ΓΕΝΝΗΣΗ |
· Κάνει «α-α-α», «γ-γ-γ» ή και «γκου»; |
ΠΟΥ ΝΑ ΖΗΤΗΣΕΤΕ ΒΟΗΘΕΙΑ …
Εάν νομίζετε ότι η ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ-ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΑΚΟΗ του παιδιού σας έχει κάποιο πρόβλημα απευθυνθείτε το συντομότερο:
· Στον Παιδίατρό σας, σε Παθολόγο Λόγου & Ομιλίας
· «λέγειν» – Πρότυπο Κέντρο Παθολογίας Λόγου, Φωνής Ομιλίας.
ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ…
· Οι γονείς πρέπει να παρακολουθούν από κοντά την εξέλιξη του παιδιού και να ενημερώνονται στο τέλος κάθε συνεδρίας.
· Να υπάρχει πάντα επιπλέον εργασία-εξάσκηση στο σπίτι.
· Να γνωρίζουμε εάν η αμοιβή του ειδικού καλύπτεται από ασφαλιστικό φορέα.
· Ο ειδικός (όταν πρόκειται για μαθησιακές δυσκολίες-δυσλεξία) δεν πρέπει να ασχολείται με τα μαθήματα του σχολείου.
· Οι γονείς πρέπει να ενημερώνονται για το πόσο χρονικό διάστημα θα χρειασθεί η συγκεκριμένη παρέμβαση.
· Όταν κρίνεται αναγκαίο ο ειδικός πρέπει να συνεργάζεται με άλλες ειδικότητες.
· Όταν κρίνεται σκόπιμο, σε συνεργασία με τους γονείς, πρέπει να ενημερώνονται οι εκπαιδευτικοί.
Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν τις σπουδές και την πείρα του ειδικού και εάν η συγκεκριμένη ειδικότητα μπορεί να βοηθήσει το παιδί
Για περισσότερες πληροφορίες παρακαλώ επικοινωνήστε:
Για την αναμετάδοση:
Μάριος Ανδρέου
Παιδίατρος
Υπεύθυνος ΚΠΜ