Η εξέλιξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού σας!

 

20-09-2010 

 

Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ!

 

ΚΑΙ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ …

·        Να μιλάτε φυσιολογικά στο παιδί σας.

·        Να το ακούτε και να του μιλάτε υπομονετικά και προσεκτικά από τη στιγμή που θα γεννηθεί.

·        Να μην το πιέζετε να μιλήσει.

·        Να του μιλάτε.

·        Να δεχόσαστε τα λάθη της ομιλίας του.

·        Να εξετάζετε την ακοή του παιδιού σας, ιδιαίτερα όταν επαναλαμβάνετε συχνά αυτό που του λέτε ή χρειάζεται να μιλάτε πιο δυνατά για να σας προσέξει.

·        Ζητήστε βοήθεια από τους ειδικούς εάν δεν είστε σίγουροι για κάτι.  ΠΟΤΕ μην περιμένετε να ζητήσετε βοήθεια για το παιδί σας όταν ανησυχείτε ότι κάτι δεν πάει καλά.

 

 

Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ & ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ!

 

ΟΔΗΓΙΕΣ:       Διαβάστε προσεκτικά τις ερωτήσεις που αντιστοιχούν στην ηλικία του παιδιού σας και σημειώστε ΝΑΙ  ή  ΌΧΙ  στην κάθε ερώτηση.  Προσθέστε τα  ΝΑΙ  και τα  ΟΧΙ  και θα βρείτε τη βαθμολογία του.

ΟΛΑ ΝΑΙ( ):   ΜΠΡΑΒΟ! Ο λόγος & η ομιλία του παιδιού σας εξελίσσονται φυσιολογικά.

1-3 ΟΧΙ( ):   ΠΡΟΣΟΧΗ! ΊΣΩΣ το παιδί σας ακολουθεί αργότερο βαθμό ανάπτυξης από τα άλλα παιδιά.  Ακολουθείστε τις οδηγίες που σας δίνουμε και σε λίγο καιρό θα πρέπει να υπάρχει βελτίωση!

 

ΠΑΝΩ ΑΠΟ 3 ΟΧΙ( ):          Απευθυνθείτε στον παιδίατρό σας ή στους ειδικούς.(βλ.   «Που να ζητήσετε βοήθεια»).

ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

ΗΛΙΚΙΑ

ΟΜΙΛΙΑ

·        Ακούει και κατανοεί τις καθημερινές συζητήσεις που κάνετε στο σπίτι;

·        Ακούει και σας απαντά αμέσως μόλις του φωνάζετε;

·        Σας ακούει όταν του μιλάτε ψιθυριστά;

·        Όλοι στην οικογένεια (παππούς, γιαγιά, νταντά) πιστεύουν ότι ακούει καλά;

4 – 5 χρονών

·        Προφέρει όλα τα σύμφωνα και τα συμπλέγματα συμφώνων καθαρά (ξ, ψ, στ, τς, κ.λ.π.);

·        Μιλάει με ευχέρεια &ευκρίνεια;

·        Είναι η απήχηση της φωνής του καθαρή όπως των άλλων παιδιών;

·        Κατανοεί εύκολα κάποια συνομιλία;

·        Αναγνωρίζει 3-4 χρώματα;

·        Σας ακούει όταν το φωνάζετε από το διπλανό δωμάτιο;

·        Παρακολουθεί την τηλεόραση ή το ραδιόφωνο στην ίδια ένταση με τα άλλα άτομα της οικογένειας;

________________________________

·        Κατανοεί τη διαφορετική έννοια απλών ρημάτων και προτάσεων όπως: «το παιδί κυνηγά το σκύλο-ο σκύλος κυνηγά το παιδί»;

·        Σας δείχνει σωστά τις εικόνες σε ένα βιβλίο όταν τις ονομάσετε;

·        Ξεχωρίζει σωστά ήχους που προέρχονται από διαφορετικά ζώα ή αντικείμενα, π.χ. γαύγισμα σκύλου, κουδούνι τηλεφώνου, πόρτας, κ.λ.π.;

2 ½ – 4 χρονών

·        Μετράει μέχρι το 10;

·        Προφέρει σωστά σχεδόν όλα τα σύμφωνα εκτός από το «ρ, σ, λ»;

·        Μιλάει χωρίς σοβαρά γραμματικά ή συντακτικά λάθη;

__________________________________

·        Λέει το όνομά του, το φύλο & την ηλικία του;

·        Χρησιμοποιεί προθέσεις;

·        Χρησιμοποιεί 200-300 λέξεις;

·        Σχηματίζει προτάσεις 2-3 λέξεων;

·        Λέει λέξεις στον πληθυντικό;

·        Κάνει ερωτήσεις χρησιμοποιώντας τις λέξεις «γιατί» και «τι»;

·        Σταμάτησε να επαναλαμβάνει τις λέξεις που ακούει;

·        Του αρέσει να λέει αντικείμενα με το όνομά τους;

·        Υπακούει σε πιο σύνθετες εντολές όπως: «πάρε τη μπάλα και βάλε τη στο τραπέζι»

1 ½ – 2 χρονών

·        Λέει με νόημα τουλάχιστον 15 λέξεις στην ηλικία των 2 χρονών (όχι υποχρεωτικά καθαρά);

·        Επαναλαμβάνει καμμιά φορά απλές εντολές;

·        Αρχίζει να ρωτάει χρησιμοποιώντας 1-2 λέξεις π.χ. «που μαμά;», «που του-του;»

·        Ενώνει δυο λέξεις για να σχηματίσει μικρές προτάσεις όπως «μαμά-ατα», «μπαμπά-νάνι», «του-του-πάει»;

·        Αρχίζει να κατανοεί απλές εντολές όπως: «έλα εδώ», «θέλεις κι άλλο»;

_________________________________

·        Σηκώνει το κεφάλι του για να εντοπίσει ήχους που προέρχονται από ψηλά:

·        Σας προσέχει, όταν κουβεντιάζετε με άλλους;

·        Σταματά το παιχνίδι του όταν δίπλα του ακούσει άλλους να συζητούν;

9 – 12 μηνών

·        Λέει 2-3 λέξεις (όχι υποχρεωτικά καθαρά);

__________________________________

·        Του αρέσει να μιμείται τους ήχους που ακούει;

·        Οι ήχοι που προφέρει μοιάζουν περισσότερο με ομιλία;

·        Χρησιμοποιεί ήχους για να τραβήξει την προσοχή σας;

 

·        Καταλαβαίνει το «ναι» και το «όχι»;

·        Ψάχνει να βρει από πού προέρχονται νέοι θόρυβοι;

·        Γυρίζει το κεφάλι του για να εντοπίσει από πού προέρχονται γνωστοί καθημερινοί θόρυβοι του σπιτιού π.χ. θόρυβος πλυντηρίου, μίξερ κ.λ.π.

6 μηνών

·        Παράγει ήχους με μουσική απήχηση που μοιάζουν με λέξεις, χωρίς βέβαια να είναι λέξεις;

·        Προσπαθεί να πει διαφορετικούς ήχους;

·        Προσπαθεί να γυρίζει το κεφάλι του προς το μέρος σας όταν του μιλάτε;

·        Χαμογελάει όταν του μιλάτε;

·        Σταματά το παιχνίδι του όταν ακούει κάποια συζήτηση;

·        Αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας του;

3 μηνών

·        Διαφέρει το κλάμα του ανάλογα με τις ανάγκες του π.χ. όταν πεινάει, είναι κουρασμένο ή θέλει αγκαλιά;

·        Επαναλαμβάνει συλλαβές (μα-μα-μα, μπα-μπα-μπα, «μπαμπαλίζει»);

·        Αρχίζει να επαναλαμβάνει ήχους που ακούει;

·        Σας παρακολουθεί όταν του μιλάτε;

·        Ξαφνιάζεται, τρομάζει με δυνατό θόρυβο;

·        Ξυπνάει με τους δυνατούς θορύβους;

ΓΕΝΝΗΣΗ

·        Κάνει «α-α-α», «γ-γ-γ» ή και «γκου»;

 

ΠΟΥ ΝΑ ΖΗΤΗΣΕΤΕ  ΒΟΗΘΕΙΑ …

Εάν νομίζετε ότι η ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ-ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΑΚΟΗ του παιδιού σας έχει κάποιο πρόβλημα απευθυνθείτε το συντομότερο:

 

·        Στον Παιδίατρό σας, σε Παθολόγο Λόγου & Ομιλίας

·        «λέγειν» – Πρότυπο Κέντρο Παθολογίας Λόγου, Φωνής Ομιλίας.

 

 

ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ…

 

 

·        Οι γονείς πρέπει να παρακολουθούν από κοντά την εξέλιξη του παιδιού και να ενημερώνονται στο τέλος κάθε συνεδρίας.

·        Να υπάρχει πάντα επιπλέον εργασία-εξάσκηση στο σπίτι.

·        Να γνωρίζουμε εάν η αμοιβή του ειδικού καλύπτεται από ασφαλιστικό φορέα.

·        Ο ειδικός (όταν πρόκειται για μαθησιακές δυσκολίες-δυσλεξία) δεν πρέπει να ασχολείται με  τα μαθήματα του σχολείου.

·        Οι γονείς πρέπει να ενημερώνονται για το πόσο χρονικό διάστημα θα χρειασθεί η συγκεκριμένη παρέμβαση.

·        Όταν κρίνεται αναγκαίο ο ειδικός πρέπει να συνεργάζεται με άλλες ειδικότητες.

·        Όταν κρίνεται σκόπιμο, σε συνεργασία με τους γονείς, πρέπει να ενημερώνονται οι εκπαιδευτικοί.

Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν τις σπουδές και την πείρα του ειδικού και εάν η συγκεκριμένη ειδικότητα μπορεί να βοηθήσει το παιδί

 

 

Για περισσότερες πληροφορίες παρακαλώ επικοινωνήστε:

www.legein.gr


 

Για την αναμετάδοση:

Μάριος Ανδρέου

Παιδίατρος

Υπεύθυνος ΚΠΜ

 

 

We are using cookies to give you the best experience. You can find out more about which cookies we are using or switch them off in privacy settings.
AcceptPrivacy Settings

GDPR